söndag 12 oktober 2008

Det är kanon med Canon!


Jag har köpt en ny kamera till mig själv på födelsedagen! Titta vad fina kort det blir! Jag och storebror döpte denna fågelarten till flerfärgad papegoja =) Det kommer nog att bli en hel del fler kort framöver...




I tordags så sa jag upp mig på jobbet, de blev ganska tysta och förvånade. Jag var jättenervös och det tog mesta delen av morgonen att fånga chefen på kontoret utan nån annan där. Och resten av dagen gick åt till att prata med andra på jobbet om att jag sagt upp mig. Så jag fick lika mycket gjort som jag brukar... Och i fredags stack jag från jobbet vid 15.00, det var kanonväder ute, jag hade inget att göra och det var min födelsedag så jag åkte och köpte en kamera istället. Och den har jag roat mig med större delen av helgen. Nu återstår det bara att lära sig hur man tar bra kort när det inte är inställd på automatic och fixar allt själv. Men jag har 4 veckor kvar på jobbet så jag ska nog hitta nån fotokurs =)


När jag kom hem med min nya kamera hade Stephen hittat en bukett blommor som mamma och pappa hade skickat till min födelsedag, jättefina!!





Igår var jag med Anna och Jakob och Marie i en park och "lekte". Jakob är 20 månader och har börjat prata lite, han säger mummy och daddy och bye bye baby och jag heter Emma och Marie heter Maaii. Vi hade en jättehärlig förmiddag i parken även om jag misslyckades i mitt försök att passa Jakob när han lekte och han började gråta och ville till mummy, och det var inte för att han var grinig...
Marie i vårsolen i parken! Vilket härligt väder! Jag tror jag tog 10 kort på henne med olika inställningar bara för att leka med kameran, hon är en tåligare modell än Stephen. Han gillar inte alls när jag zoomar in hans ansikte och tar sjuttioelva kort, undrar just varför...








Idag bjöd Stephens föräldrar ut oss på födelsedagslunch till en grekist restaurang. Jättegod mat och såklart "photo opportunities". Här sitter vi allihopa, Stephen, hans föräldrar och bror Greg med flickvän (Krystel) och så lilla jag. Efter lunchen åkte vi hem till Stephens föräldrar där det var tårta. Pauline (Stephens mamma) hade varit på IKEA och köpt frusen mandeltårta som visst ska vara svenskt. Himla gott med lite honungsglass och en klick grädde.

Och jag fick en grep i födelsedagspresent. Japp du läste rätt, en grep. Jag har lånat Jeff's (Stephens pappas) grep för att gräva upp en massa ogräs på framsidan så nu fick jag en egen istället. Jag tror att antalet tjejer som får en grep i 28-års present är ganska lätträknade =)
Layouten för det här inlägget är inte det bästa och i fortsättningen ska jag centrera alla foton, det är ett elände att försöka fixa så att det ser bra ut med radavstånd och foton till höger och vänster!

onsdag 8 oktober 2008

Äntligen!

Idag anlände kontraktet till nya jobbet i brevlådan! Så nu är alla papprena påskrivna och imorgon åker de tillbaka med postbilen till Clipsal. Postbilarna i Australien är röda med vit text på, till skillnad från de gula med blå text hemma i Sverige.

Jag har fortfarande inget vidare flyt i trafiken, inte för att jag krockar eller så men rödljusen är inte på min sida än, även om filbytena går aningens bättre.

I Söndags bokade jag in mig och Stephen en natt på ishotellet i Jukkasjärvi. Det ska bli en spännande upplevelse, jag undrar vad Stephen som aldrig sett snö kommer att tycka om det. Sen ska vi till Sälen och åka skidor i några dagar, det ska bli härligt med lite vintersemester, det var ett tag sen.

Idag spenderade jag 90% av min arbetsdag att surfa på nätet och bestämma mig för att köpa en canon digital systemkamera inför Sverigeresan, jag bestämde mig för en Canon EOS 450D och förhoppningsvis passar min brors objektiv till den så då behöver jag inte köpa mer än själva kamerahuset. Fast det klart, vill jag testa kameran och lära mig ta kort innan jag åker till Sverige kan det ju vara bra att ha åtminstone ett objektiv...

fredag 3 oktober 2008

Ibland går det bara inte

Imorse när jag körde till jobbet hade jag en "bad run" som de säger i det här landet, vet inte riktigt vad jag ska översätta det till, otur kanske? Iallafall så fastnade jag bakom varenda lastbil, i vartenda trafikljus, och så fort jag bytte fil så stannade trafiken och den jag bytte från flyter på utan problem. Ibland så bara vill det sig inte och imorse var en sån dag, men jag fastnade iallafall inte i järnvägskorsningarna.

Jag har just gått igenom en ny "jag vill byta bil" period och återigen bestämt mig för att min lilla blålila Ford Festiva får minsann duga ett tag till. Och jag vet inte vad jag skulle vilja byta till heller, det är ingen mening att byta till en annan liten bil, och änsålänge behöver jag inte större. Och som det ser ut nu så byter jag jobb om 5 veckor vilket innebär att jag får obetald semester när vi åker till Sverige och eventuellt över jul också, och jag behöver köpa nya kläder och spara pengar till resan så bilen får vänta. Det är ju egentligen ganska onödigt att byta för bytandets skull och det tar nog inte många veckor förräns nyhetens behag har lagt sig, visst är jag förnuftig?

Och det ser alltså ut som om jag kommer att börja jobba på Clipsal den 10 Nov. Jag har inte fått hållt i kontraktet än men det dimper förhoppningsvis ner i brevlådan idag, annars tar jag kanske och ringer dem på måndag. Snart vet hela världen förutom ZF att jag fått nytt jobb, vilken kanske inte är jättebra men det är försent att göra nåt åt det nu iallafall. På Clipsal ska jag jobba som supplier quality engineer vilket innebär att jag, tillsammans med ytterligare 5 personer, ska se efter och utveckla och utvärdera både befintliga och nya leverantörer. Det blir aningens mer pappersarbete än vad jag är van vid nu men för tillfället gör jag inte många knop på jobbet så det ska bli skönt att få lite ordning och reda och göra rätt för lönen, dessutom går dagarna fortare om man har nåt att göra. Lite tråkigt blir det att lämna ZF för jag har många bra arbetskamrater som jag kommer att sakna men det är smällar man får ta.

På husfronten har jag planer på att måla om litegranna. Vi har ett sovrum som vi aldrig målade när vi flyttade in och jag har 3 dagars "tvångsledigt" i slutet av månaden så jag tänkte att jag skulle göra nåt vettigt av de dagarna. Jag är även lite sugen på att fixa iordning köket men vet inte om det är lönt att göra en budgetrenovering eller om det är lika bra att göra det rejält när vi ändå håller på. Jag ska fundera lite till på saken och Stephen vill nog också ha ett ord med i laget vad gäller köksreovering så det återstår att se vad vi hittar på. Huvudsaken är att vi blir av med det 80-talsbruna med matchande spis. Tvångsledigt innebär förresten att Holden, som vi levererar bakaxlar till, har stängt i 3 dagar för att de inte säljer tillräckligt med bilar, vilket innebär att vi inte bygger några axlar och folk måste ta ledigt. Ytterligare en anledning till att byta jobb för det ser inte bra ut för bilindustrin i Australien.

Jag måste också troligtvis, för enkelhetens skull, åka till Canberra och fixa ett nytt pass. Mitt pass är av den braiga modellen som spricker i lamineringen så att sidan med fotot trillar ut, just nu är det väldigt diskret tejpat på baksidan men jag tror att det är ganska olagligt och det vore förargligt att bli fast halvvägs till Sverige utan pass, skulle liksom förstöra semestern en aning. Och skulle jag ta mig till Sverige och fixa passet där så vet jag inte hur krångligt det blir att komma tillbaks in i Australien igen för mitt visum har mitt nuvarande passnummer och inte det nya. Så det vore enklast att fixa det innan jag åker till Sverige men det kostar $400 (ca 2400 kr) att flyga tor till Canberra och $100 (ca 600 kr) att beställa nytt pass och det är pengar jag hellre spenderar på nåt annat. Och jag kan inte fixa det i Adelaide för de nya passreglerna säger att jag måste göra det i person på ambassaden, så att de kan ta mitt fingeravtryck och fota mig.

Himla dumt...

torsdag 25 september 2008

Det är inte klokt!

Jahapp, så då var julpyntet på intåg i affärerna. Idag var första gången jag såg tomtar och snögubbar i ett skyltfönster och det borde vara olagligt!!! Man får inte sälja julpynt i September, och inte i Oktober heller för den delen. November är ganska lagom att börja tycker jag. Och tänk vad härligt det är att gå runt i shorts och linne och nynna på bjällerklang bland konstsnö och juldekorationer. Man kommer liksom i sån härlig julstämning... NOT!

Men det är ganska härligt med sommarvädret här måste jag säga, jul eller inte. Det har börjat bli varmt ute och idag var första gången sen förra sommaren som jag gått runt i piketröja på jobbet utan att ha frusit. Och det luktar så härligt ute med allt som börjar blomma nu på vårkanten. Tyvärr så verkar det som om det ska bli regn och elände till helgen, men man vet aldrig här. Det är lite tvärtom mot Sverige, där säger de på nyheterna att det inte ska regna men det gör det iallafall. Här säger de att det ska regna, och vill gärna det också eftersom vi har haft den värsta torkan på väldigt länge, men det gör det inte. Det är bara att hoppas på att det inte ska regna så att jag kan pyssla om min trädgård och gräva lite ogräs och plantera om mina orkideer. Fast det vore ju förstås bra för torkan om det regnade...

onsdag 24 september 2008

Många stopp blir det...

Idag på vägen hem från jobbet gjorde jag en ny upptäckt, det är ca 300 meter mellan busshållplatserna i Australien. Är det konstigt att folk inte åker buss??? Man kommer ju aldrig fram.

måndag 22 september 2008

På Australien fronten 2 nya orkideer och en svensk sommardag

Igår hade vi en kanonfin dag, det är bara tidig vår men det var svensk högsommar ute. 25 grader och strålande solsken, jag brände mig nästan både på näsan, bröstet och armarna men solskyddsfaktor 30 åkte på i sista stund.

I lördags hade vi kräftskiva med svenskklubben, eller Swedish club of SA som vi heter. Tyvärr så hade de flesta svenskar jag känner här annat för sig och kunde inte komma och jag körde och lovade att hämta upp Stephen från en annan fest på vägen hem så det vart ingen snaps för min del, inte ens en öl till maten. Men jag åt kräftor tills jag nästan storknade. Jag tycker om kräftor och brukar äta en 5-10 stycken sen tycker jag att det blir för mycket jobb för ingenting och ger upp och tvättar händerna så gott det går och sitter sen och luktar på fingrarna resten av kvällen och konstaterar varje gång att japp, det gick inte att tvätta bort, det luktar fortfarande. Den här kräftskivan åt jag nog 20 stycken, visserligen var de ganska små och jag hoppade över en hel del klor men iallafall. Jag har småsår på händerna från att ha skurit mig på skalet. Kräftorna var inhandlade på IKEA såklart och det smakade precis som hemma i Sverigen. Jag tror att det var därför som jag åt så många. Det är samma sak med knäckebröd och ägg och kaviar, det har aldrig smakat så gott som det gör nu. Jag äter fortfarande inte djungelvrål men vem vet, kanske om jag bor här tillräckligt länge =)

På fredag är det dags för kräftor igen, denna gången med mina vänner som inte kunde komma på svenskklubbens kräftskiva. Tyvärr så kan Stephen inte följa med, han har spelning med bandet så han får klara sig utan kräftor men det är inget att göra åt. Kanske jag ska vara tacksam att jag har en ursäkt att inte komma på hans spelning...

onsdag 17 september 2008

Ajaj

Det är över en vecka sen jag skrev senast, fy skäms på mig! Under tiden har jag skippat gymmet 3 ggr (men jag har gått minst 4 promenader i det fina vårvädret), bokat flygbiljetter till Sverige (fast ska man vara noggrann så är det faktiskt till Danmark vi har bokat, men från den här sidan så är det i princip samma sak), och jag har sökt ett jobb och ska på intervju imorgon. Jag har även köpt ytterligare 2 orkideer och inte heller dessa kommer att blomma de närmsta åren. Undrar just om jag kommer att tröttna på att vattna dem... Och jag måste se till att de blir vattnade varje dag när vi är i Sverige, annars kommer det inte att vara mycket kvar av dem när vi kommer tillbaka.

Iallafall så hade vi tur med flygbiljetter, vi fick ett bra pris med ett bra flygbolag och vi behöver bara mellanlanda en gång i Singapore. Visserligen får vi vänta där ett bra tag men det hade tagit ännu längre tid att mellanlanda på fler ställen. Och på vägen tillbaka kommer vi att stanna i Singapore i tre nätter och ha lite minisemester och ställa om klockan iallafall halvvägs till Adelaide tid. Nu återstår det bara att se om nån vill anställa mig och ge mig 4 veckors semester på en gång. Annars är det bara att bita ihop och komma igen här på jobbet.

I måndags startade en ny "senior manufacturing engineer" på min avdelning och Trevor som är konsult och som har varit här i över ett år och är den som jag "umgås" mest med här på jobbet slutar nästa vecka. Vi brukar gå på lunchpromenader varje dag om vädret tillåter och det är snart dags för det nu, det är en alldeles fantastisk dag ute. Solen skiner och himlen är klarblå, det blåser visserligen litegranna men det får gå ändå.

måndag 8 september 2008

testing testing 1 - 2 - 1 - 2 ser ni nåt?

Ok, jag lyckades en gång men råkade sudda ut koden så nu ska jag försöka igen.



View Larger Map

Grannsämja och skrivkramp

Egentligen har jag inte skrivkramp, jag tänker hela tiden på saker som jag kan skriva om men det är soffpotatisen inom mig som har kommit fram lite på sistone. Jag är tröttare än vanligt och jag tror att det är för att jag behöver semester snart. Jag har inte haft ledigt ända sen Mars när Jonas och Merete var här, och nu är det helt plötsligt September! I Sverige har vi ju (oftast) semester på sommaren och sen lite ledigt över jul och nyår så det är liksom lagom utspritt. Här har vi visserligen aningen fler helgdagar tror jag (typ drottningens födelsedag, hästkapplöpning, och andra viktiga högtider...) men det är ju bara en dag här och där och det har varit dåligt även med det på sistone. Och eftersom vi inte har industrisemester och julen är mitt i sommaren så man får julledigt och semester på samma gång så blir det långt mellan semestrarna. Sen kan det ju ha att göra med att jag inte riktigt trivs på jobbet, men jag har bestämt mig för att inte hamna i gnällträsket när jag skriver blogg så nog om jobbet!

Jag körde just in min bil under vår car port, och på samma gång kom det en kvinna och gick förbi på trottoaren utanför vårt hus. Jag tänkte inte så mycket på det utan låste upp bilen och log lite menlöst mot henne, och då hörde jag att hon hälsade men jag hann inte fatta att hon sa nåt innan jag satt i bilen och det var försent och jag insåg att det var grannen som gått förbi. Det känns lite pinsamt men till mitt försvar så har jag nog sett henne max 5 gånger på ett år och dessutom var det mörkt ute. Jag är ju som bekant uppvuxen i Dörarp och är van vid att alla känner alla och hälsar på alla så därför känns det lite konstigt att jag inte kände igen grannen och inte sa "Hi how are you" utan att egentligen vänta mig nåt svar tillbaks. För så säger man här "How are you", och man vill egentligen oftast inte veta, det är bara nåt man säger för att vara artig. Så tex på jobbet när jag kliver in genom ytterdörren så säger både jag och receptionisten "Good morning, how are you" men ingen av oss svarar. Det tog ett bra tag innan jag vande mig vid det, när jag gjorde exjobbet på electrolux svarade jag alltid "I am fine thanks" och ibland la jag till "how are you", fast det var nästan aldrig nån som svarade. Men det kändes bara så konstigt att istället för att svara på frågan hur jag mådde så skulle jag bara fråga tillbaka. Det är samma sak när man går och handlar mat, kassören frågar 99 gånger av 100 "how are you". I början var jag nog ganska otrevlig för jag låtsades att jag inte hörde eller bara mumlade nåt tillbaka. Och har man riktigt otur, eller inte är på humör, så kan du ge dig på att man hamnar hos kassörskan som kör 20 frågor "how was your day today" "did you have a busy day" "did you have a good weekend" "what are you up to tonight" och så vidare. En började berätta hur hon aldrig ville jobba nattskift och slutade med att berätta att hon spenderade 3.000 dollar på julklappar varje år, vilket motsvarar ca nånstans mellan 15-18.000 kronor. Det var sista gången jag gick till hennes kassa, nu kollar jag alltid så att jag slipper henne.

Förresten för er som inte vet så kan ni gå in på google street view och kolla in vårt lilla hus och våran gata. Jag trodde att jag lyckades kopiera in en bild från google som man kan klicka på men nåt gick galet. Hmmm... Här kan du iallafall klicka och ta dit en titt på 64 Melville Street, vi bor i lägenheten med det höga staketet och vi har 2 grannar bakom oss.

onsdag 3 september 2008

Mitt visum!

Igår fick jag mail från immigrationstanten som sa att mitt nya visum är beviljat, välkommen till Australien och lycka till! Så nu är jag friiiiii!!! Jag har satt igång lite smått med jobbsökandet och förhoppningsvis tar det inte alltför lång tid innan jag hittar nåt.

Igår var jag och lämnade blod igen, tredje gången gillt. Det känns alltid lika bra att göra det och de har extrem blodbrist i Australien så jag hjälper till och drar mitt strå till stacken. Jag försökte lämna blod när jag bodde i Luleå men då sa sköterskan att jag hade för små blodådror så det gick inte.

Det är snart dags att göra min deklaration, här är det finansiella året 1 Juli till 30 Juni. Jag tror att jag har hela oktober på mig men det vore skönt att få det avklarat. Det är inte lika enkelt som hemma där man får lappen i brevlådan och skriver under och skickar tillbaka. Man får fylla i alla uppgifter varenda år, men nu har de ett program som man laddar hem som gör det lite enklare för vissa uppgifter blir uppdaterade automatiskt. Jag tror att det är lite enklare att fuska med avdrag här för man får göra avdrag upp till en viss summa utan att visa kvitton. Jag har även träffat några personer som inte deklarerat på flera år, jag vet inte riktigt hur det fungerar men om man inte deklarerar och de kommer på en så får man böter. Varje år har även regeringen vissa yrkesgrupper de granskar vad gäller skattefusk, i år tror jag att det är bla läkare.

Nu ska jag springa igenom duschen innan det är dags att krypa till kojs!